вторник, 12 февраля 2013 г.

Чарівний світ золотого перерізу



Пізнати світ через пошук гармонії й досконалості люди намагалися з давніх-давен. І якщо І. Ньютон (1643-1727) розумів гармонію з точки зору впровадженої ним наукової, фізичної теорії кольорів, то інші вчені намагалися визначити гармонію через структуру форми, пропорційність.
Ціле складається з частин. Частини різної величини знаходяться в певному відношенні одна до одної та до цілого. Ще від часів Піфагора вважали досконалим поділ, при якому більша частина так відноситься до меншої, як ціле до більшої. В епоху Відродження Леонардо да Вінчі назвав такий поділ золотим перерізом, а Лука Пачоллі – божественною пропорцією. Форма, в основі якої лежить золотий переріз, сприяє найкращому відчуттю краси й гармонії.
Золотий переріз добре відомий людям мистецтва, бо це – головне правило естетики.
Золотий переріз зустрічається скрізь:  від будови молекули  ДНК всіх живих організмів до будови Всесвіту.
Побачити гармонію і красу творінь природи і людини, що оточують нас,допомагає знайомство із золотим перерізом в рамках проекту «Чарівний світ золотого перерізу», захист якого відбувся 31 січня 2013 року.
У роботі над проектом взяли участь учні 5-11 класів. Учасники проекту поділились на 5 творчих груп, які досліджували золотий переріз:
-     у математиці;
-     у вексилології та геральдиці;
-     у природі;
-     у будові тіла людини;
-     у мистецтві.
Згідно з відомим висловом К. Гаусса «Математика – цариця всіх наук» і відповіді при пізнанні оточуючого світу потрібно, перш за все, шукати в математиці.
Група учнів 9-х класів (керівник  Максименко З.В.) досліджувала питання «Золотий переріз і математика».
 «Золоті фігури» завжди привертали увагу людей досконалістю форм, а, відповідно, і своєю «магічною» силою. Так, ще за часів Піфагора п’ятикутна зірка – пентаграма – вважалася амулетом здоров’я. І в наш час «золоті фігури» часто зустрічаються на прапорах і гербах багатьох країн (наприклад, Китаю, США, , В’єтнаму, Пакистану, Туреччини, Євросоюзу).
Група учнів 10-х класів (керівник Стеценко В.С.) досліджувала питання  «Золотий переріз у вексилології та геральдиці».
Людське уявлення про красиве формувалось під впливом того, який порядок і гармонію людина бачить у природі.
У біологічних дослідженнях 1970-1990 рр. ХХ ст. показано, що, починаючи з вірусів,  рослин і закінчуючи організмом людини, скрізь проявляється золота пропорція, яка характеризує гармонійність їхньої будови. Золотий переріз визнаний універсальним законом живих систем.
Група учнів 5-6-х класів (керівник Федорушко Н.М.) досліджувала питання  «Золотий переріз у природі».
Дехто стверджує, що красу треба шукати в очах, які дивляться, але це не має міцної основи згідно з результатами наукових досліджень. У той же час існують докази, які підтверджують саме той факт, що наше сприйняття краси чоловіків і жінок залежить від пропорцій їхнього тіла.
Група учнів 7-х класів (керівник Максименко З.В.) досліджувала питання  «Золотий переріз і людина».
Один митець сказав, що краса – це строга гармонія всіх частин, об’єднаних тим, чому вони належать, така, що ні додати, ні відняти, ні змінити нічого не можна, аби не зробити гірше.
Група учнів 11-х класів (керівник Панасюк Л.П.) досліджувала питання «Золотий переріз у мистецтві».
Під час роботи над проектом усі учасники впевнилися, що краса і гармонія є основними законами будови світу, самої людини та всього, що людина створює. А краса є невід’ємною частиною нашого життя.
Але золотий переріз розкрив далеко не всі свої таємниці. Тому учасники проекту вирішили продовжити розпочате дослідження. Є над чим працювати в майбутньому.
А розгадані таємниці знайшли своє місце у збірці «Чарівний світ золотого перерізу».
Максименко З.В., вчитель математики, вчитель-методист.

Комментариев нет:

Отправить комментарий